واتس آپ : 09125232364

اسکلروتراپی واریس

واریس Varicose veins زمانی رخ می دهد که رگهای شما بزرگ، گشاد و پر از خون می شوند؛ این بیماری معمولا در افراد با سنین بالا و در قسمت های پایین و بالای ساق پا ایجاد می شود. این بیماری معمولا قابل پیشگیری می باشد و تغییر در سبک زندگی می تواند بسیار کمک کند، اما اگر پیش از این دچار واریس شده اید روش های بسیاری برای درمان وجود دارند، مانند جورابهای فشرده کننده، جراحی، لیزر، جراحی اندوسکوپیک و اسکلروتراپی واریس.

رگهای دچار واریس معمولاً متورم و برجسته به نظر می رسند و دارای رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز هستند که برای افراد درد به همراه دارند. بیماری واریس به معنی درست کار نکردن رگهاست؛ وریدها دریچه های یک طرفه ای دارند که از گردش جریان خون به سمت عقب جلوگیری می کنند، وقتی این دریچه ها از کار می افتند، خون شروع به جمع شدن در رگ ها می کند تا اینکه به سمت قلب ادامه یابد، سپس رگها بزرگ می شوند. رگهای ساق پا دورترین فاصله را از قلب دارند و نیروی جاذبه گردش جریان خون را به سمت بالا دشوار می کند. رگهای آسیب دیده ممکن است بالاتر رفته، تغییر رنگ داده یا متورم شوند و برخی از آنها در زیر پوست عمیق تر هستند و می توانند باعث خارش، درد و گرفتگی شوند. رگه های عنکبوتی اندازه کوچکتری دارند و به سطح پوست نزدیکتر هستند و می توانند قرمز، بنفش یا آبی به نظر برسند.

دلایل احتمالی واریس عبارتند از:

✔ بارداری

✔ یائسگی

✔ سن بالای 50 سال

✔ ایستادن برای مدت طولانی

✔ چاقی

✔ سابقه خانوادگی بیماری واریس

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی یک روش کم تهاجمی برای درمان رگهای دچار واریس و رگ های عنکبوتی است؛ این روش شامل تزریق مواد معدنی به شکل محلول در رگهای آسیب دیده شناخته می باشد. اسکلروتراپی علاوه بر کاهش ظاهر رگهای واریسی یا عنکبوتی، می تواند درد یا عوارض جانبی ناشی از آسیب دیدن رگ ها را نیز کاهش دهد. رگهای دچار بیماری واریس در زنان بیشتر از مردان است، اگرچه هر کسی می تواند به آنها مبتلا شود؛ حدود 20 درصد بزرگسالان در دوره ای از زندگی تحت تأثیر واریس قرار می گیرند. اسکلروتراپی معمولا به بیهوشی و آماده سازی خاصی نیاز ندارد، اما بهتر است با پزشک در این خصوص مشورت کنید؛ زیرا آمادگی های نیاز است مانند عدم استفاده از لوسیون وعدم شیو آن ناحیه. به ندرت ممکن است از اسکلروتراپی برای درمان بواسیر استفاده شود، هنگامی که بواسیر کوچکتر و خارجی باشد و امکان جراحی وجود نداشته، این روش انتخاب می شود.

اسکلروتراپی واریس

روش کار اسکلروتراپی

بسته به شدت بیماری واریس، درمان اسکلروتراپی برای مشکلات وریدی ممکن است از 15 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. بسته به میزان رگ آسیب دیده زیر پوست شما، پزشک ممکن است از سونوگرافی به عنوان بخشی از روش استفاده کند. اسکلروتراپی با پاکسازی پوست در اطراف رگهای مورد نظر توسط پزشک آغاز می شود؛ یک ماده معدنی (پولیدوکانول، سدیم تترادسیل سولفات یا محلول های نمکی هایپرتونیک) توسط سوزن به رگ آسیب دیده تزریق می شود. محلول مایع یا فوم باعث بسته شدن دیواره های ورید تزریق شده می شود، بنابراین خون به رگهای بدون آسیب هدایت می شود. با گذشت زمان بدن رگ آسیب دیده را جذب می کند و باعث می شود کمتر دیده و باعث ناراحتی شود. بر اساس اندازه رگ یا وریدهای تحت درمان، ممکن است به حداکثر چهار درمان نیاز داشته باشید.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی اسکلروتراپی

در طی اسکلروتراپی ممکن است گرفتگی جزئی، گزگز یا سوزش در ورید تزریق شده حس شود؛ این روش همچنین می تواند دردناک باشد، به خصوص اگر ماده مورد تزریق به بافت های اطراف نشت کند. عوارض جانبی شایع اسکلروتراپی عبارتند از:

• کبودی

• تغییر رنگ پوست

• درد و ناراحتی

• نواحی قرمز برجسته که در اطراف محل های تزریق ظاهر می شوند.

همه این عوارض در طول چند روز خود بخود از بین خواهند رفت. خطوط یا لکه های قهوه ای نیز ممکن است در نزدیکی ناحیه درمان ایجاد شوند که به طور معمول طی سه تا شش ماه از بین می روند، اما در بعضی موارد این عارضه جانبی بیشتر طول می کشد یا ممکن است دائمی شود. عوارض جانبی جدی تر و نادر عبارتند از:

• واکنش آلرژیک به ماده تزریق شده

• زخم شدن پوست در اطراف محل تزریق

• تشکیل لخته خون در رگهای تحت درمان

• التهابی که معمولاً خفیف است می تواند باعث درد در اطراف محل تزریق شود

مراقبت های بعد از اسکلروتراپی

دوران نقاهت بعد از اسکلروتراپی بسیار کوتاه بوده و با توجه به وضعیت سلامت فرد ممکن است حتی نیاز به استراحت نباشد؛ معمولا افراد می توانند بلافاصله به فعالیت های روزمره خود برگردند. در 24 ساعت اول پس از اسکلروتراپی، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که جوراب فشرده کننده بپوشید و فقط برای دوش گرفتن آنها را دربیاورید. بعد از روز اول نیز باید جوراب ساق بلند در طول روز پوشیده شود و شب هنگام خواب از پا درآورده شود. برای جلوگیری از بروز هرگونه درد پزشک داروی ضد درد مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن که می توانند روند لخته شدن خون را تحت تأثیر قرار دهند، تجویز می کند؛ البته در چند روز پیش از اسکلروتراپی نباید این داروها را مصرف کنید تا احتمال کبودی کاهش یابد.

در دو روز اول پس از درمان از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید، حمام گرم، سونا، استخر و حضور در ساحل خودداری کنید. همچنین برای کاهش احتمال لخته شدن خون باید فعالیت داشته باشید؛ اما باید از تمرینات هوازی، مانند دویدن و بدنسازی شدید، برای چند روز خودداری کنید؛ در برخی موارد، ممکن است به شما توصیه شود که چندین روز نیز سفر هوایی نداشته باشید.

افرادی که قصد انجام اسکلروتراپی واریس و یا سایر عمل های زیبایی و جوانسازی را دارند جهت انجام مشاوره و یا تعیین وقت می توانند با کارشناسان کلینیک زیبایی نورا در ارتباط باشند.