info[at]nora-clinic.com

روش های پرپشت شدن مو

روزانه ، بیشتر افراد حدود 100 تار مو خود را از دست می دهند. در بیشتر مردم این موهای ریخته شده مجدد رشد می کنند، در برخی دیگر به دلایلی مانند: سن، وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی؛ مانند لوپوس و دیابت، تغذیه نامناسب، عوارض جانبی یک درمان پزشکی مانند شیمی درمانی و استرس مجدد رشد نمی کند.

از یکسری روش های درمانی مانند: کاشت مو، لیزرتراپی، مزوتراپی ، پلاسمای سرشار از پلاکت(PRP) و داروهایی از قبیل فیناستراید finasteride و ماینوکسیدیل minoxidil برای متوقف کردن ریزش مو و پرپشت کردن مو استفاده می شود.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی روشی است که از طریق تزریق ویتامین ها، آنزیم ها، هورمون ها و عصاره های گیاهی برای جوان سازی و سفت شدن پوست، پرپشت شدن مو و همچنین از بین بردن چربی ها اضافی استفاده می شود. میشل پیستورMichel Pistor، پزشک فرانسه ای، در سال 1952 این روش را توسعه داد. از مزوتراپی در ابتدا برای تسکین درد استفاده می شد. در سالهای اخیر، این روش در ایالات متحده و سایر مناطق جهان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.

امروزه از مزوتراپی در موارد زیر استفاده می شود:

• از بین بردن چربی ها در اطراف معده، باسن، صورت، بازو و پاها

• کاهش سلولیت (بافت چربی)

• از بین بردن چین و چروک

• سفت کردن پوست

• روشن تر کردن رنگدانه های پوست

• درمان آلوپسی یا ریزش مو

مزوتراپی مو روشی است که هدف آن جلوگیری از ریزش مو در آقایان و خانمها، افزایش تراکم، تشکیل مو و جلوگیری از ریزش مو می باشد. در این فرایند پروتئین ها، ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در پوست سر را تنظیم می کنند. در پر پشت شدن مو به روش مزوتراپی با کمک مغذی ها و سوزن های تزریق بدون هیچ گونه احساس دردی ، پوست سر را تغذیه کرده و باعث تسریع در متابولیسم سلولی شده و از ایجاد عفونت ها جلوگیری کرده و فرایند تشکیل مو را تسریع می کنند. این فرایند همچنین موجب تسریع گردش خون در پوست سر و تشکیل موهای ضخیم، پرحجم، قوی و سالم می شود. پرپشت شدن مو به روش مزوتراپی سریعتر از سایر روش های درمانی بوده و موجب تعادل هورمونی در طول زمان شده و هورمون DHT را غیرفعال و رشته های جدید مو به سرعت ایجاد می کند.

این روش تزریق مواد مغذی به لایه مزودرم پوست سر در کاشت مو است. مزوتراپی با تزریق محلول در پوست سر با استفاده از وسیله مخصوص حاوی سوزن های استریل انجام می شود. مزوتراپی در طول هشت جلسه انجام و هر جلسه بیش از نیم ساعت طول نمی کشد. نتایج آن از جلسه پنجم به بعد قابل مشاهده هستند. محتویات مایع تزریقی بسته به علل ریزش مو متفاوت می باشند.

مواد های مورد استفاده در مزوتراپی :

• داروها مانند وازودیلاتورها vasodilators و آنتی بیوتیک ها

• هورمون ها: شامل کلسیتونین و تیروکسین

• آنزیم هایی مانند کلاژناز و هیالورونیدازها hyaluronidase

• عصاره های گیاهی

• ویتامین ها و مواد معدنی

مزایا مزوتراپی :

از آنجایی که مایع تزریقی حاوی مواد سازگار با بافت مانند ویتامین ها و مواد مغذی می باشد، پر پشت شدن مو به روش مزوتراپی روشی بی خطر محسوب می شود. عوارض جانبی یا واکنشهای آلرژیک ایجاد نمی کند. افرادی که تحت معالجه قرار می گیرند حداقل درد را داشته و این باعث می شود که مزوتراپی یک روش آسان برای رهایی از ریزش مو باشد. فقط افراد دارای بیماری های پوستی، سوختگی، دیابت، بیماران هموفیلی و زنان باردار نباید از این روش درمانی استفاده کنند. یکی دیگر از مشکلات پوست سر که با مزوتراپی قابل درمان است ، شوره سر می باشد. با این حال، این گزینه درمانی فقط باید در مواردی که از شوره سر شدید رنج می برید وبا مشورت با متخصص پوست پس از آگاهی از علت شوره سر استفاده شود.

قبل از عمل بایستی با پزشک خود ملاقات داشته باشید، زیرا ممکن است لازم باشد یک هفته قبل از عمل از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی (NSAIDs) خودداری کنید. داروهای تسکین دهنده درد می توانند خطر خونریزی و کبودی در هنگام مزوتراپی را افزایش دهند.

عوارض مزوتراپی چیست؟

افرادی که مزوتراپی را انجام می دهند اگر به پزشک مجرب و کارآزموده مراجعه کنند، این روش دارای عوارض حداقل برای آنها می باشد.

عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

حالت تهوع ، درد ، حساسیت ، ورم ، قرمزی در ناحیه انجام مزوتراپی ، کبودی ، برآمدگی در محل تزریق ، ایجاد اکه های تیره پوستی ، عفونت ، ایجاد زخم از عوارض مزوتراپی می باشد.این موارد پس از مدت زمان اندکی از بین می روند.

پلاسمای سرشار از پلاکت PRP چیست؟

روش پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش درمانی سه مرحله ای برای ریزش مو است که در آن خون فرد کشیده شده، پردازش شده و سپس به پوست سر تزریق می شود. برخی از پزشکان فکر می کنند روش پی آر پی باعث رشد طبیعی مو و جلوگیری از ریزش مو، افزایش خونرسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو می شود. گاهی اوقات این روش را با سایر روش های ریزش مو یا داروها ترکیب می کنند. تحقیقات کافی برای اثبات PRP به عنوان یک روش درمانی مؤثر در ریزش مو وجود ندارد. با این حال، روش PRP از دهه 1980 در حال استفاده است. همچنین از روش پی آر پی برای بهبودی تاندون های آسیب دیده، رباط ها و ماهیچه ها استفاده می شود.

پروسه ی روش PRP

روش درمانی پی آر پی یک فرآیند سه مرحله ای با فواصل 4 تا 6 هفته ای می باشد.

مرحله اول

خون شما - به طور معمول از بازوی شما - گرفته شده و در سانتریفیوژ قرار می گیرد.

مرحله دوم

بعد از گذشت 10 دقیقه، خون به سه لایه جدا تبدیل می شود:

✔ پلاسمایی فاقد پلاکت

✔ پلاسمای غنی از پلاکت

✔ سلول های قرمز خون

مرحله سوم

پلاسمای غنی از پلاکت به داخل سرنگ کشیده شده و سپس به مناطقی از پوست سر که نیاز به رشد مو دارند، تزریق می شود.

اثرات جانبی پی آر پی PRP

از آنجا که PRP شامل تزریق خون خود به پوست سر می باشد، شما در معرض خطر ابتلا به یک بیماری واگیر نیستید. با این وجود، هر روشی که صورت تزریقی باشد، همیشه خطر عوارض جانبی مانند:

آسیب به رگ های خونی یا اعصاب

کلسیفیکاسیون (تجمع کلسیم) در نقاط تزریق

همچنین این احتمال وجود دارد که نسبت به داروی بیهوشی مورد استفاده در هنگام درمان واکنش منفی نشان دهید. اگر مایل به استفاده از روش پی آر پی برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن مو هستید، پزشک خود را قبل از بیهوشی مطلع کند. افراد دارای بیماری هایی مانند عفونت حاد یا مزمن، سرطان، بیماری های مزمن کبد، بیمارهای مزمن پوستی، اختلال متابولیک، سندرم اختلال عملکرد پلاکت، افراد با تعداد پلاکت کم وبیماری های تیروئیدی نباید از این روش درمانی استفاده کنند.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو یکی دیگر از روش های ترمیم مو است اما نمی توانند جلوی ریزش مو را بگیرد. اولین بار این روش در سال 1939 در ژاپن انجام شد، اما روش های مختلف انجام آن در سالهای اخیر تغییر زیادی پیدا کرده اند. کاشت مو به طور معمول موفق تر از روش های دیگر پر پشت شدن مو می باشد.

کاشت مو معمولاً در مطب پزشک انجام می شود. ابتدا جراح پوست سر شما را تمیز و سپس با تزریق دارو بی حسی پشت سر را بی حس می کند. این روش خود به روش های مختلفی انجام می شود:کاشت مو به روش SUT ، پیوند واحد فولیکول یا کاشت مو به روش FUT و یا استخراج واحد فولیکولی و یا کاشت مو به روش FUE از روش هایی هستند که به وسیله آن کاشت مو انجام می شود. در کاشت مو به روش FUT، یک نوار 6- تا 10 اینچی از قسمت پشت سر شما خارج کرده آن را کنار گذاشته و پوست سر را می بندند. این قسمت توسط موهای اطراف آن پنهان می شود. در مرحله بعد، پوست سر برداشته شده را به 500 تا 2000 قسمت تقسیم می کنند. در این روش جای زخم به صورت دائمی باقی می ماند.

اما در کاشت مو به روش FUE، پزشک پوست سر را تراشیده و سپس فولیکول های مو را یکی یکی خارج می کند. در این روش جای زخم دائمی باقی نمی ماند. از این مرحله به بعد هر دو روش یکسان هستند. پس از آماده سازی پیوند جراح ناحیه ای را که قرار است کاشت مو بر روی آن انجام شود بی حس کرده، سوراخ یا شکافهایی را با سوزن در آن ایجاد می کند، و هر فولیکول را به خوبی در یکی از سوراخ ها قرار می دهند.

امروزه بهترین روش برای انجام کاشت مو ، کاشت مو به روش SUT می باشد.این روش درمانی با حداقل دوره نقاهت ، بدون درد و خونریزی و یا عدم نیاز به جراحی بوده.علاوه بر این با استفاده از کاشت مو به روش SUT در کوتاه ترین زمان ممکن می توان بیشترین تعداد مو را بر روی سر کاشت. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این روش به صفحه کاشت مو مراجعه نمایید.

عوارض جانبی کاشت مو :

مانند هر نوع عمل جراحی،کاشت مو نیز عوارضی دارد، مانند خونریزی و عفونت. همچنین احتمال ایجاد زخم و رشد موهای جدید غیر طبیعی نیز در این روش وجود دارد. تمامی این عوارض در صورت انجام نادرست کاشت مو توسط افراد غیر متخصص و یا عدم استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب اتفاق خواهد افتاد. کلینیک زیبایی نورا با در اختیار داشتن امکانات بروز و وجود پزشکان متخصص بهترین روش های کاشت مو را با بروز ترین متد ها بدون هرگونه عوارض جدی برای شما انجام خواهد داد.

لیزرتراپی چیست؟

در روش لیزرتراپی - که به آن درمان نور قرمز و لیزر درمانی سطح پایین نیز گفته می شود - فوتون ها را در بافت های پوست سر تابانده و این فوتون ها توسط سلولهای ضعیف جذب شده و موجب تشویق رشد مو می شوند. این روش نسبت به کاشت مو ایمن تر، بهتر و غیر تهاجمی تر می باشد. این روش باعث افزایش گردش خون و درنتیجه تحریک و تقویت فولیکول های مو و رشد مو می شود.

مزایای لیزرتراپی :

دلایل زیادی برای انجام لیزرتراپی وجود دارد، از جمله:

• روشی غیر تهاجمی است.

• بدون درد

• عوارض جانبی ندارد.

• باعث تقویت مو ها می شود.

معایب لیزرتراپی :

دلایل بسیاری وجود دارد که موجب می شود برخی افراد دید مثبتی نسبت به این روش نداشته باشند، مانند:

✔ وقت گیر است و نتایج آن در طولانی مدت مشاهده می شود.

✔ پر هزینه است.

✔ ممکن اس برای همه افراد موثر نباشد.

✔ این روش با داروهای خاص ممکن است تداخل ایجاد کند.

ماینوکسیدیل minoxidil چیست؟

ماینوکسیدیل برای اولین بار به عنوان داروی فشار خون معرفی شد و کشف عارضه جانبی آن یعنی هیپرتریکوز hypertrichosis (رویش و رشد مجدد مو)، منجر به کاربرد گسترده آن در رشد مو شد. از این دارو برای درمان طاسی در مردان و جلوگیری از ریزش موی آندروژنیک در مردان و زنان به کار برده می شود.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل

هنگام استفاده از ماینوکسیدیل به طور موضعی ممکن یکسری علائم آلرژیک مانند: کهیر، تنگی تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو در فرد مشاهده شود. اگرچه خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی هنگام استفاده موضعی ماینوکسیدیل روی پوست کم است.

جذب دارو ماینوکسیدیل به جریان خون یکسری عوارض جانبی دارد، مانند:

• تحریک شدید پوست سر

• رشد ناخواسته موهای صورت

• درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب

• تورم در دست و پاها، افزایش وزن سریع

• احساس سبکی

• سردرد، سرگیجه

• گر گرفتگی (گرما ، قرمزی یا احساس سوزش).

• تغییر در رنگ یا بافت موهای شما

فیناستراید finasterideچیست؟

فیناستراید داروی است که برای درمان BPH (هایپرپلازی خوش خیم یا کوچک کردن پروستات بزرگ شده) و ریزش مو در مردان بالغ استفاده می شود.

عوارض جانبی شایع مصرف فیناستراید :

دارای یکسری علائم آلرژیک مانند: کهیر، تنگی نفس. تورم صورت، لب، زبان و گلو می باشد.

عوارض جنسی:

✔ کاهش تمایل جنسی

✔ ناتوانی جنسی

✔ ایجاد مشکل در ارگاسم و انزال غیر طبیعی

عوارض جانبی جنسی فیناستراید ممکن است پس از قطع مصرف داروی فیناستراید ادامه داشته باشند. اگر در مورد این عوارض جانبی نگران هستید با پزشک خود مشورت کنید.

یکی از بهترین و مجهز ترین کلینیک های زیبایی جهت انجام مشاوره های لازم برای پرپشت کردن مو و یا سایر روش ها مانند کاشت مو ، کلینیک زیبایی نورا می باشد. کلینیک زیبایی نورا با برخورداری از پرسنل و پزشکان متخصص در زمینه مو و زیبایی در تلاش است گامی موثر در درمان مشکلات مو و زیبایی برای شما عزیزان بردارد.

شما می توانید جهت اخذ مشاوره های لازم جهت کاشت مو و یا پرپشت کردن مو های خود با ما تماس حاصل نمایید و یا به کلینیک زیبایی نورا نمایید.