info[at]nora-clinic.com

عوارض بوتاکس چیست؟

سم بوتولینوم botulinum toxin ماده ای است که بیش از یک قرن شناخته شده است و از 50 سال پیش برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای اولیه آن برای تنبلی چشم “Strabismus” و عدم توانایی در حرکت پلک ها  “Blepharospasm” به روش های خاص بود.

در سال 2002، از تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط اخم پیشانی استفاده شد و بر اساس آخرین داده های گزارش شده توسط شرکت Allergan، از آن زمان تاکنون بیش از 11 میلیون نفر با موفقیت تزریق بوتاکس را انجام داده اند.

بوتاکس چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که بوتاکس چطور چین و چروک های صورت را از بین می برد؟

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است که توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود. C. botulinum در گیاهان، خاک، آب و روده حیوانات یافت می شود. این ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی استیل کولین را مسدود می کند و باعث فلج عضله می شود که چند ماه طول می کشد.

بوتاکس ماده ای بسیار سمی است که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. اما تزریق آن ترسی ندارد. هنگامی که برای به حداقل رساندن چین و چروک ها و از بین بردن آنها استفاده می شود و در دوزهای بسیار پایین تزریق می شود. همانطور که گفته شد حتی برای معالجه برخی بیماری ها نیز به کار می رود. تزریق بوتاکس با فلج کردن عضلات باعث کاهش چین و چروک پوست می شود و به طور طبیعی جلوی پیری را می گیرد. در برخی موارد ، بوتاکس حتی ممکن است از بروز بیشتر چین و چروک جلوگیری کند.

با این حال، محققان در مقایسه با سایر روشهای آرایشی و بهداشتی تهاجمی، بوتاکس را نسبتاً بی خطر می دانند. اگرچه تزریق بوتاکس نیز خطراتی دارد. یک مطالعه جدید نشان داد که در صورت انجام تزریق بوتاکس توسط یک متخصص پوست باتجربه و مجرب، در کمتر از 1 درصد از بیماران عوارض جانبی به وجود می آید.

آیا تزریق بوتاکس دارای عوارض جانبی می باشد؟

سم بوتولینوم ممکن است یکسری اثرات ناخواسته ایجاد می کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشند:

• درد در محل تزریق

• التهاب

• قرمزی محل تزریق

• کبودی

برخی از این علائم ممکن است نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشند. علائم دیگر آلرژی عبارتند از خارش، خس خس سینه، آسم، جوش، سرگیجه و ضعف. در صورت بروز مشکلات تنفسی یا احساس ضعف و سرگیجه سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.همچنین در مواردی بسیار کم خشکی دهان، خستگی، سردرد و گردن گزارش شده اند. البته این نکته می بایست مورد توجه قرار گیرد که تمامی عوارض جانبی تزریق بوتاکس چنانچه توسط کلینیک مجهز و معتبر و همچنین نزد پزشکان متخصص موقتی بوده و پس از چند روز از بین خواهد رفت.

علائم غیر آلرژیک تزریق بوتاکس مانند بی حسی، افتادگی پلک ها، اسپاسم عضلات یا پیچ خوردگی و مهاجرت ماده در بعضی افراد مشاهده شده است.عوارض جانبی تزریق بوتاکس زیاد رایج نیستند و در موارد نادر ممکن است اتفاق بیافتد.

نحوه جلوگیری از عوارض جانبی تزریق بوتاکس

عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس در بالا ذکر شد، اما بروز همه ی این موارد برای یک فرد بسیار نادر است. و پیروی از یکسری نکات باعث کاهش یا جلوگیری از بروز عوارض جانبی تزریق بوتاکس می شود:

✔ اطمینان حاصل کنید که پزشک شما در تزریق بوتاکس یک پزشک متخصص، بسیار باتجربه و با مهارت باشد.

✔ قبل از تزریق بوتاکس، در مورد مشکلات پزشکی خود با پزشک خود مشورت کنید.

✔ در مورد داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی و سایر مکمل های مصرفی که مصرف می کنید با پزشک مشورت کنید، زیرا ترکیبات برخی از این مکمل ها با بوتاکس می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. همچنین از مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی، شل کننده های عضلانی، داروهای خواب آور بپرهیزید.

✔ دستورالعمل های پزشک را برای قبل و بعد از تزریق با دقت مطالعه و انجام دهید.

✔ گزارش تمامی عوارض جانبی به وجود آمده با دکتر.

✔ از تزریق بوتاکس در مکان های شخصی بپرهیزید. شما باید حتما در یک مرکز پزشکی تزریق بوتاکس را انجام دهید تا بتوان در صورت بروز عوارض جانبی آن را فوراً درمان کرد.

توصیه ما به شما این است چنانچه قصد تزریق بوتاکس را دارید می بایست به کلینیک های مجهز و مطمئن جهت انجام این کار مراجعه نمایید. کلینیک زیبایی نورا ارائه دهنده تمامی خدمات زیبایی از جمله بوتاکس می باشد که تمامی فرآیند های این روش زیبایی در کلینیک زیبایی نورا به وسیله متخصصان صورت گرفته و کلیه ابزار ها و امکانات این مجموعه از بالا ترین کیفیت روز دنیا برخوردار می باشد.